Campagne case

De Groene Offerte

Autobahn_groene_offerte_01

De Groene Offerte is een initiatief van Arjan Hilgersom en Autobahn, in samenwerking met de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). Het project richt zich op het verhogen van duurzaamheid in de dagelijkse ontwerppraktijk van (grafisch) ontwerpers.


www.groeneofferte.nl

Autobahn_Groene_Offerte_02
Autobahn_Groene_Offerte_01
Autobahn_Groene_Offerte_03

Wat is de Groene Offerte?

 

De Groene Offerte is een website over duurzaamheid voor (grafisch) ontwerpers en hun opdrachtgevers. Op de website zijn verschillende zaken te vinden: een checklist van duurzame keuzes tijdens het ontwerpproces, een database van onder meer duurzame materialen, -productietechnieken, -tools en -richtlijnen, een interactief forum en een lijst van opvallende duurzame cases.

 

Het basisconcept van de Groene Offerte is afkomstig van grafisch ontwerper Arjan Hilgersom (Team Hilgersom) en grafisch ontwerpbureau Autobahn. Ze vonden elkaar in 2008 in de gezamenlijke wens om duurzaamheid op de agenda te zetten van de Nederlandse grafische vormgevingsector. Nadat ze het idee hadden uitgewerkt tot de Groene Offerte, legden ze het voor aan de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). Deze organisatie omarmde het plan vol enthousiasme. Het sloot namelijk goed aan bij de huidige ontwikkelingen van de BNO op het gebied van duurzaamheid.

 

 

Duurzaamheid en struikelblokken

 

Autobahn en Team Hilgersom zien duurzaamheid als een belangrijk thema, waarbij een grote rol is weggelegd voor ontwerpers. Zij hebben immers invloed op belangrijke beslissingen over duurzaamheid tijdens het ontwerp van een product. Deze invloed bepaalt de impact op het milieu en op sociaal gebied. Door de huidige aandacht voor duurzaamheid in de samenleving en de nieuwe richtlijnen van de overheid worden de ontwerpers extra gestimuleerd om door te groeien als adviseur van hun klanten op het gebied van duurzaamheid.

 

Onder ontwerpers is er overduidelijk interesse in duurzaamheid. Maar zowel communicatie- als productdesigners noemen twee grote struikelblokken. Ten eerste het gebrek aan kennis en de toegang tot kennis om te kunnen groeien, en ten tweede het gebrek aan vaardigheden om klanten te overtuigen om duurzame keuzes te maken. Het ontbreekt hen aan kunde om inzicht te genereren in keuzes, en om de klant een goed en overtuigend voorstel aan te bieden. Deze struikelblokken en een sterk, unaniem verlangen om deel te nemen aan dit initiatief zijn het bewijs van de behoefte aan de Groene Offerte.

Het doel van de Groene Offerte

 

Het primaire doel van de Groene Offerte is om ontwerpers te helpen bij duurzaam ontwerpen en duurzame keuzes aan opdrachtgevers te “verkopen”, met behulp van kennis, tips en contacten. Door de presentatie van interessante cases functioneert de Groene Offerte ook als inspiratiebron voor duurzaam ontwerpen. Het uiteindelijke doel is om de ontwerpsector bewust te maken van de langdurige en effectieve implementatie van duurzaamheid.

 

 

Websitedesign

 

De website bevat de volgende onderdelen:

 

• Groene Offerte: een checklist in de vorm van een voorbeeldofferte.

 

• Database: relevante informatie over materialen, productie, etikettering en certificering, normen en richtlijnen, en het aankoopbeleid van de overheid. Per categorie kan de bezoeker naar meer gedetailleerde informatie surfen en links vinden naar relevante websites.

 

• Forum: interactieve gemeenschap waarin bezoekers ervaringen, tips en vragen delen, en discussies kunnen voeren.

 

• Profielen: contactgegevens van ontwerpers, fabrikanten, drukkers, enz.

 

• Cases: inspirerende en informatieve voorbeelden van projecten, geïllustreerd met foto’s en een beschrijving van de overwegingen die tijdens het ontwerpproces zijn gemaakt.

Autobahn_Groene_Offerte_04
Autobahn_Groene_Offerte_05
Autobahn_Groene_Offerte_06
Autobahn_Groene_Offerte_07
Autobahn_Groene_Offerte_08
Autobahn_Groene_Offerte_09
Autobahn_Groene_Offerte_10
Autobahn_Groene_Offerte_11

Campagneartikelen

 

Ter promotie van de website hebben we verschillende campagne-items ontwikkeld, die stuk voor stuk het milieu zo min mogelijk belasten:

 

• Diverse advertenties: samen met fotografen Jaap Scheeren en Krijn van Noordwijk en illustratoren Robert Fulkers en Enkeling hebben we beelden gecreëerd die de soms moeilijke beslissingen van ontwerpers tijdens het ontwerpproces weergeven.

 

• De GO Quiz: een easy going quiz over duurzaamheid. Iedereen krijgt een bordje met A en B om de multiplechoicevragen te beantwoorden. De laatste die blijft staan is de winnaar en verdient een plaats in de GO Quiz hall of fame!

 

• Go Live: ontmoet de mensen met wie je informatie uitwisselt op de website in eigen persoon. Bij deze Go Live-gebeurtenissen vormen de deelnemers coalities en creëren ze ideeën. Het enthousiasme van de deelnemers aan de Groene Offerte is in het echt te proeven.

 

• GO TV: interviews met deelnemers van de GO-evenementen zoals de Dutch Design Week en GO Live.

 

• Kanskaarten: A6-flyers gedrukt op FSC-papier met bio-inkten. Ze zijn gebruikt voor het informeren van Dutch Design Week-bezoekers over de website, en ze geven hen “een kans” om een bijdrage aan dit project te leveren.

Autobahn_Groene_Offerte_13
TOP