Autobahn_Typography_Case-1100x370-2

Alfabet in steen

Benedictijner monnik en architect Dom Hans van der Laan ontwikkelde een lettertype gebaseerd op zijn formule van het plastisch getal. Het was bedoeld om teksten uit steen te hakken.

 

Autobahn heeft dit lettertype gedigitaliseerd zodat het gebruikt kan worden voor digitale ontwerpprocessen. Bovendien levert de digitalisering een drastische verkorting op van de productietijd van steenhouwers.

 

Een ware revival van een klassiek lettertype!


Meer over deze case

Alfabet in steen

Ambacht  |  Het Plastisch Getal  |  Lettertype

Craft_Autobahn_01

Craft

Poster ontwerp voor CRAFT – tentoonstelling  Dutch Design Week 2011

 

Autobahn was uitgenodigd door het Graphic Design Museum om deel te nemen aan een tentoonstelling over ambacht. Craft voor ons betekent het combineren van materiaal, medium en idee op een handmatige manier.

 

We besloten om gebruik te maken van een materiaal dat kunstenaars vaak gebruiken om eerste ideeën te visualiseren: potloden. Ook een zin die vaak gebruikt wordt in de kunst om de productiemethode aan te geven is de term ‘potlood op papier’. Om dit te visualiseren, hebben we 100 potloden geslepen en van het schaafsel de letter A van ‘CRAFT’ te maken.

Craft_Autobahn_02
Craft_Autobahn_03
Autobahn_Autobahn_font_01

Autobahn

Identitylettertype voor Autobahn

 

In 2010 werd het tijd voor een echt logo voor Autobahn. Het moest een vorm krijgen die het midden hield tussen analoog en digitaal, handmatig en geprogrammeerd. We hebben een letterbeeld ontworpen waarbij de letters aan elkaar verbonden zijn als vloeiend schrift, maar dat eigenlijk digitaal ontworpen is.

 

Autobahn heeft in 2011 besloten om het letterbeeld van het Autobahn-logo uit te breiden tot een compleet font. We gebruiken het font in eerste instantie voor eigen communicatie, maar op den duur zullen we het ter verkoop aanbieden in onze shop.

Autobahn_Autobahn_font_02
Autobahn_Autobahn_font_03-328x339
1

Tapewriter

Een lettertype van duct tape

 

Een van de eerste typografische experimenten van Autobahn is Tapewriter: een font gebaseerd op het grid van een voetbalkooi.

 

De breedte van een rol duct tape, dat als schrijfmateriaal diende, kwam perfect overeen met de maten van het hekwerk. Het idee achter het font is dat iedereen die een rol duct tape heeft, zijn of haar boodschap aan de wereld kan overbrengen.

 

Tapewriter laat zien dat alles als schrijfmateriaal kan dienen en dat ieder oppervlak als werkveld kan figureren.

 

5
2
Autobahn_Evergreen_Typeface_01

Evergreen

Magazine-illustratie

 

Autobahn heeft verschillende typografische illustraties gemaakt voor het magazine van nrcnext. We hebben dit lettertype (Evergreen) ontworpen voor het artikel Het gras van de buren…: een essay over de afgunst die we als mensheid hebben voor het geluk van een ander. Voor het ontwerp hebben we echt gras gebruikt. De letters zijn handmatig uitgesneden en de titel van het artikel is in Evergreen gezet.

 

Het lettertype heeft in 2009 een zilveren European Design Award gewonnen in de categorie “Book & Editorial Illustrations”.

Autobahn_Evergreen_Typeface_02-257x339
Autobahn_Evergreen_Typeface_03
Autobahn_Fresh_Fonts_01

Fresh Fonts

Handmatig ontworpen lettertypen

 

Voor een Pecha Kucha-presentatie in 2006 heeft Autobahn drie nieuwe lettertypen handmatig ontworpen. Ze zijn gebaseerd op de Helvetica: Gelvetica, Tomatica en Heldentica.

 

Het idee was om fonts te ontwerpen door letters te tekenen met materialen die uit tubes komen. Door het op een transparante plaat te tekenen en de zwaartekracht zijn werk te laten doen, ontstond een normale versie en een die is aangetast door de zwaartekracht. De letters zijn geschreven met tandpasta, tomatenketchup en haargel.

 

Alle drie de fonts zijn verkrijgbaar in onze shop.

Autobahn_Fresh_Fonts_02
Autobahn_Fresh_Fonts_03
Autobahn_Petronius_Typeface_01

Petronius

De “revival” van een oud lettertype

 

De Petronius is in 1976 ontworpen door J.H. Moesman. Moesman staat vooral bekend om zijn surrealistische schilderijen, maar heeft in dienst van de NS ook als lithograaf gewerkt. Hier is zijn liefde voor kalligrafie ontstaan. Moesman heeft een lettertype gemaakt dat gebaseerd is op het handschrift van “de gewone Romein”. Autobahn heeft deze letter gedigitaliseerd en een aantal nieuwe tekens toegevoegd, zoals het apenstaartje en het euroteken .

 

Het lettertype is verkrijgbaar in onze shop.


Autobahn_Petronius_typeface_02
Autobahn_Petronius_Typeface_03-328x339
Autobahn_Ambigram_Shipoffools_01-468x661

Ambigram

Zeefdrukaffiches

 

Voor de expositie Don’t Believe The Type heeft Autobahn een serie van drie ambigrammen ontworpen. Een ambigram is een woord waarvan de letters zo geschreven zijn dat je het in twee richtingen kunt lezen. Vaak zijn er dan twee verschillende woorden te zien, waardoor het ontwerp dus ongemerkt twee boodschappen kan overbrengen. Autobahn heeft een serie van drie verschillende ontwerpen gemaakt: Love/Hate, Friends/Enemy en Digital/Analog. Ieder ontwerp refereert aan een andere stroming: gotiek, romantiek en nihilisme.

 

Bekijk onze shop voor de limited edition-zeefdrukken.

Autobahn_Ambigram_Shipoffools_02-257x339
Autobahn_Ambigram_Shipoffools_03-328x339
TOP