Autobahn_Spatial_Case

Handwerk

Ambachtelijkheid speelt een grote rol in de ontwerpen van Autobahn. Het is naast een creatieve uitlaatklep ook een mogelijkheid om onze autonome ideeën te visualiseren voor zowel werk in opdracht als eigen initiatieven.

 

Handwerk is een uniek aspect van een typisch Autobahn-ontwerp.


Meer over deze case

Handwerk

Autonoom  |  Handwerk  |  Materialen

P1010399

Leidsche Rijn

Bewegwijzering voor openluchttentoonstelling

 

Vijfentwintig kunstwerken waren de inspiratie voor een groot scala aan optredens en muziekuitingen op de eerste editie van Utrecht Uitfeest Leidsche Rijn. Het evenement werd georganiseerd door de gemeente Utrecht en Beyond, de kunstprojectgroep van Leidsche Rijn. Voor het festival ontwierp Autobahn monumentale typografische objecten uit piepschuim. De grote witte nummers trokken meteen de aandacht en zorgden ervoor dat de bezoekers hun weg vonden. Na het evenement zijn alle objecten gerecycled.

 

In 2009 werd dit project bekroond met een European Design Award.

P1010359
P1010374
FC Autobahn

FC Autobahn

Afficheontwerp voor GDFB

 

Voor de eerste editie van het Graphic Design Festival Breda (GDFB) heeft Autobahn de letter FC Autobahn ontworpen. Het GDFB viel dat jaar samen met het Europees kampioenschap voetbal.

 

Het lettertype is gebaseerd op de lijnen van een voetbalveld. De typografie is vanzelfsprekend aangebracht met een kalkkarretje.

 

FC Autobahn is in 2009 bekroond met de Utrechtse Design Prijs en in 2010 met een European Design Award.

Autobahn_Spatial_FC-Autobahn_2
2
8

Verkenners

Brochure- en posterontwerp


Verkenners is een samenwerking tussen kunstenaars en gebiedsontwikkelaars. Samen kijken zij hoe ze kunst kunnen betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe gebieden. Kan kunst een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het gebied? Welke kansen zijn er voor de kunstenaars? En hoe kunnen ze toekomstige bewoners erbij betrekken? Om een antwoord op deze vragen te visualiseren heeft Autobahn de kunstenaar letterlijk beplakt met het gebied waarin hij zich bevindt. Op zijn rug staat het woord “verkenners”. Dit is het pad dat bewandeld moet worden om tot een oplossing voor de vraagstukken te komen.

Autobahn_Spatial_Verkenners_2
7
Type Case Autobahn

Cijferkast

Handgemaakte cijferkasten

 

Voor een van de zorgtehuizen van Stichting Brentano heeft Autobahn vier kasten ontworpen in de vorm van een cijfer. Zo weten de bezoekers en bewoners op welke verdieping ze zich bevinden. De bewoners vullen de kast met persoonlijke spulletjes om te laten zien wie er op de verdieping wonen en het geheel een persoonlijke uitstraling te geven.

 

De unieke cijferkasten zijn ook te bestellen in onze shop.

Type Case Autobahn 2
Type Case Autobahn 3
_MG_7981

FOTODOK-carrousel

Expositieontwerp

 

Hit the Road is een documentaire fotografie-evenement dat plaatsvindt op verschillende locaties in het centrum van Utrecht. Het evenement bestaat uit drie exposities die ieder op een verschillende manier aandacht vragen voor documentaire fotografie.

 

Een van de drie onderdelen is een enorm magazine in de vorm van een carrousel. Het magazine informeert de kijker over de expositie en bevat ook een educatief onderdeel voor scholieren.

Autobahn_Spatial_Fotodok_02
Autobahn_Spatial_Fotodok_03
streetwise-A2

Streetcorner

Poster- en flyerontwerp

 

Streetcorner, a Streetwise Jazz Encounter is een project om kinderen in aanraking te laten komen met jazzmuziek.

 

Om de doelgroep te bereiken heeft Autobahn letterlijke elementen van de straat met elkaar gecombineerd. De typografie is met de hand op een stoeptegel geschreven.

Streetcorner_beeld2
Streetcorner_beeld3
Vedett_beeld1

Vedett

Photobooth-ontwerp voor Vedett


De pop-up galerie Opperclaes in Rotterdam heeft Autobahn uitgenodigd om een photobooth te ontwerpen voor het Belgische biermerk Vedett.

 

Het thema was “Pinguïns en IJsberen”. Wij vroegen ons af: waarom kijken pinguïns altijd omhoog? Vanuit die gedachte heeft Autobahn een photobooth ontworpen. De typografie en het masker zijn geheel handmatig uit karton gemaakt. De bezoeker gaat met het pinguïnmasker op voor de vraag aan de muur staan en probeert het Vedett-biertje – dat hoog aan een hengel bungelt – te pakken te krijgen. Dat is waarom pinguïns altijd omhoog kijken!

Vedett_beeld2
Vedett_beeld3
TOP