Autobahn_Editorial_Case

Resilience

Deze documentaire fotografiepublicatie behandelt het concept veerkracht. Veerkracht in de context van dit project betekent: het vermogen van een groep of individu om op te krabbelen uit een problematische situatie door middel van flexibiliteit en doorzettingsvermogen.

 

Deze definitie was het vertrekpunt voor het ontwerpproces van deze unieke publicatie.


Meer over deze case

Resilience

Boekontwerp  |  Documentaire fotografie  |  Mike Roelofs

muntpark_1

Muntpark

Muntpark: de verborgen schat van Utrecht

 

Het Muntsluisgebied is een van de mooiste verborgen plekken in Utrecht, vol kansen en mogelijkheden om zich te ontwikkelen tot een speciaal park waar mensen kunnen wonen en leven. Het gebied dankt zijn naam aan de Munt, het museum waar vroeger de Nederlandse munten werden geslagen.

 

Autobahn heeft de eerste boekomslag met een kraslaag ontworpen. Op de titelpagina zit een kleine envelop geplakt met daarin een oude gulden. Door de laag met deze munt weg te krassen komt het Muntpark tevoorschijn.

muntpark_2b
muntpark_3
Architectuur_lokaal_1

Bouwen op ambitie

Uitnodiging voor workshops

 

Iedere vier jaar worden er nieuwe gemeentebesturen gekozen. De raadsleden krijgen vaak een nieuwe portefeuille toegewezen. Met deze workshops willen we het nieuwe bestuur informeren over het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en accommodatie. Zo kunnen ze met degelijke kennis aan hun termijn beginnen.

 

Het ontwerp is een dik maar klein boekje waarin verschillende routes langs interessante bouwprojecten zijn opgenomen. Alle routes komen bij elkaar in Apeldoorn, waar een grote conferentie plaatsvindt.

Architectuur_lokaal_2
Architectuur_lokaal_3
anual_report_1

Jaarverslag

Jaarverslag voor Adviescommissie Beeldende Kunst Zeist

 

De titel van het jaarverslag is “Van Advies tot Zeist” (van A tot Z). Alle kunst- en cultuurprojecten die de gemeente Zeist tussen 2004 en 2011 heeft uitgevoerd worden in dit jaarverslag gepresenteerd.

 

De omslag is bewerkt met de Zero-X-lasertechniek. Door middel van minuscule gaatjes wordt een van de kunstwerken zichtbaar op de cover.

anual_report_2
anual_report_3
Brentano_magazines_1

Brentano Magazines

Twee magazines voor ouderen

 

Brentano is een verzorgingstehuis voor ouderen in Amstelveen. Naast de restyling van de huisstijl ontwierp Autobahn twee magazines voor Brentano. Van ons voor de bewoners en M voor de werknemers. Voor de leesbaarheid van de artikelen hebben we de optimale korpsgrootte onderzocht en samen met Jos Buivenga een nieuw lettertype ontworpen, genaamd de Brentano. Deze letter is gebaseerd op het al bestaande lettertype Calluna.

 

Lees meer over de huisstijl, de magazines en onze ontwerpkeuzes in de case over Brentano.

Brentano_magazines_2
Brentano_magazines_3
sowiso030_1

Sowieso 030 Berlijn

Boekpublicatie

 

Sowieso 030 is een organisatie die scholieren en studenten de mogelijkheid biedt om een muzikale reis door Berlijn te maken die loopt van de jaren ’20 tot vandaag de dag.

 

Voor de typografie op de omslag heeft Autobahn gebruikgemaakt van iconen die verschillende aspecten van Berlijn symboliseren.

sowiso030_2
sowiso030_3
Utrecht2018_1

Utrecht 2018

Publicatie voor Utrecht culturele hoofdstad van Europa 2018


“Kennis en Cultuur” is de titel die Utrecht heeft gekozen voor de campagne om culturele hoofdstad van 2018 te worden.

 

Deze publicatie laat een breed spectrum zien aan kennis en cultuur binnen Utrecht. Door culturele ondernemers te interviewen en projecten in de schijnwerpers te zetten laat Utrecht zien hoeveel potentie de stad heeft om culturele hoofdstad van Europa te worden.

Utrecht2018_2
Utrecht2018_3
Hello_creative_world_1

Hello Creative World

Boekpublicatie voor CMKBU

 

CMKBU staat voor Cultureel Middenkleinbedrijf Utrecht. Dit initiatief van de HKU streeft naar het vergroten van kennis over de groei en ontwikkeling van het ondernemersschap binnen het culturele werkveld. Bovendien stimuleert CMKBU innovatie door activiteiten te organiseren die bruggen slaan tussen verschillende sectoren van het werkveld, en maakt de organisatie het culturele middenkleinbedrijf in Utrecht meer zichtbaar.

 

Alle illustraties zijn handgetekend en symboliseren verschillende vormen van creatief ondernemerschap.

Hello_creative_world_2
Hello_creative_world_3
Fotodok_brochure_1

FOTODOK-brochure

Brochureontwerp voor het educatieprogramma van FOTODOK

 

FOTODOK heeft lange tijd de fotograaf Raimond Wouda op de voet gevolgd. Dit resulteerde in een publicatie genaamd Meekijken over de schouder van… Raimond Wouda. In deze publicatie vertelt Raimond over het fotografieproces, gaat hij in op keuzes die hij maakt en legt hij uit hoe hij tot bepaalde foto’s is gekomen.

 

Het boekwerk is ontworpen alsof het geheel zich in een museale omgeving afspeelt. Er is gebruikgemaakt van veel witte en lichte kleurvlakken om de lezer te begeleiden.

Fotodok_brochure_2
Fotodok_brochure_3
20jaar_ekko_1

EKKO 20 jaar

Brochureontwerp voor EKKO

 

Voor het twintigjarig bestaan van popcentrum EKKO heeft Autobahn een brochure en affiches ontworpen.

 

De affiches zijn verwerkt in de brochure, maar kunnen gemakkelijk uit het boekwerk worden gescheurd om ze vervolgens voor het raam te hangen.

20jaar_ekko_2
20jaar_ekko_3
TOP